Lastensuojelun laadun kehittämiseksi on julkaistu Toimiva lastensuojelu -selvitys (STM 2013) sekä Lastensuojelun toimintaedellytysten ja laadun parantamista koskeva selvitys (STM 2019). Myös aikuissosiaalityön tulevaisuutta tarkastelevan asiantuntijatyöryhmän työskentelyn myötä on valmistumassa keväällä 2019 sosiaalityön tulevaisuutta koskeva raportti. Seuraavalla hallituskaudella on siirryttävä selvityksistä toimeenpanoon sosiaalihuollon toimintaedellytysten ja laadun parantamiseksi. Sosiaalityöntekijöiden seura nostaa selvitysten pohjalta keskeisinä lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kehittämiskohteina 1) tutkimukseen perustuvan sosiaalihuollon vahvistamisen sekä 2) lastensuojelun asiakasmitoituksen 5-25 asiakasta / työntekijä. Myös muiden sosiaalihuollon sektoreiden lakisääteistä asiakasmitoitusta on arvioitava. 1. Tutkimusperustainen sosiaalihuolto Toimenpide-ehdotukset
Asiakasdatan hyödyntäminen sosiaalityön tutkimuksessa ja kehittämisessä on keskeistä sosiaalihuollon laadun vahvistamisessa. Lakimuutos koskien sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen toissijaista käyttämistä onkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä. Lakimuutos yksin ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitsemme sosiaalihuollon käytäntöä palvelevan tutkimuksen toimeenpanon, rakenteet ja rahoituksen. Sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien yhtymien ja yliopistojen yhteyteen sekä maakunta- että yhteistoiminta-alueiden tasolla on vahvistettava TKIO-rakenteiden (tutkimus, kehittäminen, innovaatiot, osaaminen) syntyä ja rahoitusta. Rakenteiden vahvistamisen myötä sosiaalityön käytäntöä palveleva tutkimus vastaisi nykyisen lääketieteellisen ja terveystieteellisen tutkimuksen rakenteita ja valtion tutkimusrahoituksen tasoa. Haaste sosiaalityön käytännössä tällä hetkellä on, ettei asiakkaiden elämäntilanteiden muutoksista ja elämästä kokonaisuutena ole systemaattisesti koottua seurantatietoa ja tämä tulee esiin mm. lastensuojelun laatua koskevassa raportissa (2019). Oleellista olisi ymmärtää, millaisia vaikutuksia toimenpiteillä on ja kohdentuvatko ne oikeaan aikaan. Myös sosiaalityössä käytettävien menetelmien kehittäminen vaatii panostusta sekä käytännön ja tutkimuksen yhteistyötä. Tutkimusperustaista käytäntöä vahvistamalla on mahdollista ymmärtää esimerkiksi huono-osaisuuden kasautumista, syrjäytymiseen johtavia syitä ja ylisukupolvisuutta sekä arvioida palvelujärjestelmän heikkouksia ja yhteiskuntapoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia sosiaalihuollon kustannuksiin ja toimintaedellytyksiin. Tutkimukseen perustuva sosiaalihuolto palvelee toiminnan taloudellista kestävyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja on asiakkaiden oikeusturvan sekä toiminnan laadun kannalta välttämätöntä. 2. Lastensuojelun asiakasmitoituslaki ja asiakasmäärän arviointi muilla sosiaalihuollon sektoreilla Toimenpide-ehdotukset
Kananoja esittää raportissaan asiakasmitoitukseksi lastensuojelussa 5-25 lasta/ sosiaalityöntekijä. Lastensuojelun laadun kohentamiseksi tämä on ehdoton edellytys ja vaatii asiakasmitoituksen saattamista lakiin. Lastensuojelun toimenpiteillä tai niiden tekemättä jäämisellä on kauaskantoiset vaikutukset lapsen elämään. Luottamuksellisen suhteen luomista lapseen ja huolellista kokonaisarviointia ei ole mahdollista tehdä, jos työntekijällä on vastuullaan liian monta lasta. Myös sosiaalityön muiden sektoreiden asiakasmäärät tulee ottaa tarkasteluun valtakunnallisesti. Sosiaalityön eri sektoreilla autetaan erityisen haavoittuvassa asemassa olevia, jolloin asiakasturvallisuuden näkökulmasta on välttämätöntä arvioida työntekijäkohtainen asiakasmäärä. Viitatut selvitykset: Toimiva Lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti 2013 (STM) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74483/Toimiva%20lastensuojelu%20loppuraportti_final_19062013.pdf?sequence=1&isAllowed=y Selvityshenkilön ehdotukset lastensuojelun toimintaedellytysten ja laadun parantamiseksi. Loppuraportti 2019 (STM) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161379/Selvityshenkilon_edellytykset_lastensuojelun.pdf?sequence=4&isAllowed=y Asettamispäätös sosiaalityön tulevaisuus selvitysryhmälle (STM): https://stm.fi/documents/1271139/6184550/Asettamisp%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s+sosiaality%C3%B6n+tulevaisuus.pdf/9e6a3151-6a18-8e2a-f1a0-b5ae7ebecbe7/Asettamisp%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s+sosiaality%C3%B6n+tulevaisuus.pdf.pdf
0 Comments
|