ETUSIVULLE
  • Etusivu
  • Meistä
    • Hallitus
    • Asiantuntijapankki
    • Strategia
    • Säännöt ja tietosuoja
    • Tiedolla johtaminen
  • VAALIT 2025
  • Liity jäseneksi
  • Blogi
  • Medialle

Laadukasta sosiaalityötä johdetaan tiedolla

11/6/2023

0 Kommentit

 
Keskustelutilaisuus tiedolla johtamisesta järjestettiin toukokuussa jo kolmatta kertaa Sosiaalityöntekijöiden seuran aktiivijäsenen Miina Arajärven toimesta. Tällä kertaa mukaan oli kutsuttu seuran jäsenten lisäksi sosiaalityön esihenkilöitä ympäri Suomen. Tapahtuma herätti paljon mielenkiintoa ja keskustelu oli niin vilkasta, että sitä päätettiin jatkaa myöhemmin syksyllä.

​Asiakastiedolla johtamisen nykytilanne ja tahtotila

Asiakastiedolla johtaminen on koko ajan enemmän sosiaalityön johtajien puheissa, mutta käytännön toteutus vaikuttaa olevan monin paikoin alkutekijöissään. Hyvinvointialuiden järjestäytyminen on vienyt tilaa kaikelta muulta kehittämiseltä ja muun muassa asiakastiedolla johtamisen osalta tilanne näyttäytyy paikoin jopa sekavana.

​Mikäli toimialueella on jo käytössä yhtenäinen sosiaalityön käytänteitä palveleva asiakastietojärjestelmä sekä yhdessä sovitut suuntaviivat tiedon hyödyntämiselle, tiedolla johtamisen kehittämisessä ollaan jo pitkällä. Todellisuus on kuitenkin se, että suurin osa Suomesta käyttää tällä hetkellä sosiaalityössä asiakastietojärjestelmiä, jotka eivät mahdollista systemaattista tiedon hyödyntämistä. Myöskään henkilöstöä ei ole riittävästi koulutettu rakenteiseen kirjaamiseen, jolloin hyväkään tietojärjestelmä ei yksinään ole riittävä. Tämä on hyvin ongelmallista etenkin sosiaali- ja terveydenhuollon integraation näkökulmasta, koska sosiaalihuolto on selkeästi terveydenhuoltoa jäljessä vaikuttavien toimenpiteiden osoittamisessa.

Tiedolla johtamisen tarpeet

Tarvitsemme sosiaalityössä enemmän tietoa siitä, keitä sosiaalityön asiakkaat ovat ja mistä palveluista he hyötyvät. Tämä edellyttää toimivien asiakastietojärjestelmien ja kirjaamiskoulutettujen työntekijöiden lisäksi sitä, että hyvinvointialueilla on käytössä toimivat asiakaspalautejärjestelmät ja kokemusasiantuntijayhteistyö. Lisäksi sosiaalialan osaamiskeskukset, järjestöt ja sosiaalityön tutkijat ovat avainasemassa, kun halutaan kehittää sosiaalityön johtamista vaikuttavuusnäkökulma edellä.

​Hienojen käsitteiden sisään mahtuu myös tuttua ja jo olemassa olevaa kuten yhteisösosiaalityön kirkastamista. On olennaista jalkautua vielä enemmän asiakkaiden luokse ja tuottaa tietoa johtamisen tueksi yhdessä heidän kanssaan.  Kaikki olennainen tieto löytyy asiakaspinnasta ja ilman sen tiedon hyödyntämistä luomme todennäköisesti häiriökysyntää entistä enemmän organisaatiolähtöisellä kehittämisellä. Pahimmillaan ilman asiakastiedolla johtamista sosiaalityö muuttuu näennäistyöskentelyksi, jossa onnistumiset ovat enemmän sattumaa kuin suunnitellun työskentelyn tulosta.

Miten tästä eteenpäin?

Keskeisenä asiakastiedolla johtamisen edistymisen kannalta voidaan pitää sosiaalityön johdon kiinnostusta ja ymmärrystä sekä sosiaalityön tutkimusta että rakenteellista sosiaalityötä kohtaan. On tärkeää määritellä yhdessä, mitä tietoa haluamme erityisesti hyödyntää paikallisella tasolla ja kehittää sitä kautta kansallisesti yhteneviä käytänteitä. Selkeiden rakenteiden luominen ja riittävän ajan resursoiminen tiedon keräämiseen, tuottamiseen ja analysointiin on mahdollista jo olemassa olevien käytänteiden ja mallien avulla.

Mikäli jokainen hyvinvointialue päätyy kehittämään toimintaansa yksin, menetetään turhaan arvokasta resurssia ja saatetaan lopulta päätyä toimimattomiin ratkaisuihin. On kaikkien – erityisesti sosiaalityön asiakkaiden – etu, että otamme yhdessä vastuuta paremman ja vaikuttavamman sosiaalityön kehittämisestä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on keskeinen toimija asiakastiedolla johtamisen vahvistajana, mutta myös jokaisen hyvinvointialueen täytyy itse olla aktiivinen.


Johtamisen helpottamiseksi kokosimme vielä työpajan perusteella seuraavat keskeiset nostot:

  • Tiedolla johtaminen on välttämätöntä laadukkaan sosiaalityön varmistamiseksi uusilla hyvinvointialueilla.
  • Hyvinvointialueiden tulee olla aktiivisesti mukana asiakastietojärjestelmien kehittämisessä, jotta laadukas johtaminen mahdollistuu.
  • Työntekijöille tulee tarjota koulutusta sekä riittävästi tukea rakenteiseen kirjaamiseen ja asiakastietojärjestelmän käyttömahdollisuuksiin.
  • Asiakaspalaute- ja asiakasosallisuuskulttuurin vahvistaminen on osa tiedolla johtamisen kokonaisuutta.
  • Sosiaalityön johtamisessa täytyy hyödyntää riittävästi tutkimustietoa ja helpointa se on ottamalla yhteyttä suoraan asiantuntijoihin yliopistoissa, osaamiskeskuksissa ja järjestöissä.
  • Tiedolla johtaminen on ennen kaikkea uuden ajattelutavan omaksumista ja yhdessä kehittämistä.

Vaikka paljon on vielä tehtävää, paljon on jo saatu aikaan. Yhteinen foorumi on nimittäin nyt perustettu ja aiheen äärellä jatketaan jälleen syksyllä. Toivomme näkevämme silloin runsaan edustuksen jokaiselta hyvinvointialueelta. Lisäksi esitämme erityisesti sosiaalityön johtajille toiveen: menkää työntekijöidenne luokse ja kuunnelkaa heidän ajatuksiaan. Laadukkaassa johtamisessa on nimittäin mahdollista onnistua, jos pyytää tukea oikeasta paikasta.

Miina Arajärvi, Tuuli Kotisaari, Anu Virtanen, Petra Erkkilä ja Hanna Vesimäki
​Asiakastiedolla johtaminen -työpajan fasilitaattorit

0 Kommentit



Jätä vastaus.

    Categories

    Kaikki
    Jäseniltä
    Kannanotot
    Kuntavaalit2021
    Lausunnot
    Puheenjohtajalta
    Strategia2021
    Strategia2026

    RSS-syöte

  • Etusivu
  • Meistä
    • Hallitus
    • Asiantuntijapankki
    • Strategia
    • Säännöt ja tietosuoja
    • Tiedolla johtaminen
  • VAALIT 2025
  • Liity jäseneksi
  • Blogi
  • Medialle